czwartek, 20 lutego 2014

Trupia otucha - Dan Simmo



Trupia otucha Dana Simmonsa łączy w  sobie dwie przestrzenie czasowe – przeszłość i teraźniejszość.

Pierwsza z nich dotyczy Saula Laskiego, jednego z  tysięcy skazanych na śmierć w obozie koncentracyjnym w Chełmnie. Wydaje się, że nic gorszego niż nazistowskie Niemcy nie może stanąć na jego drodze, okazuje się jednak, że coś może być dalece straszniejsze niż nawet śmierć – zło, o którym lepiej było nie wiedzieć.

Teraźniejszość to czasy, w których ocalony z obozu koncentracyjnego Saul po raz kolejny musi zmierzyć się z wrogiem. To także czasy, w których nieliczni wybrańcy posiadają Talent – zdolność do oddziaływania na umysły innych ludzi, niekoniecznie w dobrych celach…

Powieść ta, mimo że wciąż na wysokim poziomie, jest w mojej opinii jedną ze słabszych w pisarskim dorobku Simonsa. Napięcie co prawda stopniowane jest umiejętnie (w  tym zresztą twórca jest niemalże wirtuozem), a sama akcja pomyślana bardzo dobrze, jednak w wykreowany świat nie wchodziło się tak płynnie, jak w poprzednich czytanych przeze mnie tekstach autora. Czy to bohaterowie nie byli dla mnie tak atrakcyjni jak dotąd, czy też stało się coś innego, co zaburzyło lekturę nie pomnę. Faktem jednak jest, że zarówno zmieniająca się forma narracji, jak i zwroty akcji – tak bardzo zazwyczaj pożądane – zmęczyły mnie.

Nie mogę powiedzieć, że nie polecam – mogę jednak zapewnić, że warto zacząć od czegoś innego. Może od niedoścignionego Drooda?

26 komentarzy:

  1. Pewnie jako pierwsza nie mam szans, ale tym niemniej pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  2. Zgłaszam chęć okrutną, bezwzględną i przemożną, by poznać i otrzymać tajemniczy kryminał:-) Adres: justa21@poczta.fm

    OdpowiedzUsuń
  3. Zgłaszam się!
    psychicznychaos@onet.pl

    OdpowiedzUsuń
  4. Zgłaszam się, a co! sardegna@poczta.onet.eu
    pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ktoś musi być pierwszy :) Zgłaszam się- zabkabt@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  6. ja lubię kryminały :) zwłaszcza shelocka

    OdpowiedzUsuń
  7. Komentarz chyba isę wkleił .Pozdrawianm

    OdpowiedzUsuń
  8. Oczywiście zgłaszam się :) Adres: subiektywnie.o.ksiazkach@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Hmmm... To i ja się zapisuję... Niecodzienny pomysł wyłaniania zwycięzcy ;).
    Mój mejl to sandra_kempa@poczta.onet.pl

    OdpowiedzUsuń
  10. To ja się jeszcze zgłoszę i to bardzo chętnie:)
    orzechjulia@gmail.com

    Pozdrawiam ciepło:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ach, a ja patrzę, a tu pusto, aż dziwne :) Zgłaszam się!
    agnes.aqnes@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  12. Ok, też zgłaszam chęć ;-)

    lustrzaneodbicie405@interia.pl

    OdpowiedzUsuń
  13. Więc wyrażam chęć :) mail znany TObie :P

    OdpowiedzUsuń
  14. Chcę :)

    angelassargas.91@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  15. Zgłaszam się :))))
    magdalenardo@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  16. Zgłaszam się do udziału w konkursie
    katwak@o2.pl

    OdpowiedzUsuń
  17. Zgłaszam chęć udziału w konkursie. mariuszj11@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  18. Zgłaszam się :)

    maja842@o2.pl

    OdpowiedzUsuń
  19. Zgłaszam swój udział :)
    listkowelistowie@gmail.com
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  20. Chętnie wezmę udział w konkursie, kkzk81@o2.pl

    OdpowiedzUsuń
  21. Zgłaszam się!
    martucha180@tlen.pl

    OdpowiedzUsuń
  22. Zgłaszam się
    life_is_sweet@o2.pl

    OdpowiedzUsuń
  23. Zgłaszam się :)
    bankaikoala@o2.pl

    OdpowiedzUsuń
  24. Zgłaszam się :) Choć pewnie już za późna godzina, by jeszcze po mnie ktoś się zgłosił ;) mail: szpachela@o2.pl Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń